Omschrijving:
Inleiding(Land)bouwvoertuigen met een daarvoor geschikte constructie mogen vanaf 1 januari 2021 40 km/h rijden. Voorheen was 25 km/h de wettelijke maximale snelheid. Deze nieuwe maximumsnelheid zal in principe gelden op alle erftoegangs- en gebiedsontsluitingswegen waar (land)bouwverkeer nu is toegestaan. Door de snelheidsverhoging worden de snelheidsverschillen tussen gemotoriseerd verkeer en (land)bouwverkeer kleiner. Dit heeft een gunstig effect op de verkeersveiligheid en de doorstroming. Daar waar in de huidige situatie (land)bouwvoertuigen niet zijn toegestaan kan het voor wegbeheerders aantrekkelijker worden om deze wegen wel voor (land)bouwverkeer open te stellen. De snelheidsverhoging is er gekomen met het expliciete doel (land)bouwverkeer over de meest geschikte wegen te leiden. Op wegen waarop (land)bouwvoertuigen nu verboden zijn, kan de snelheidsverhoging reden zijn om ze wel toe te gaan staan (met 40 km/h).Wegbeheerders zijn en blijven verantwoordelijk in het nemen van beslissingen over het al dan niet toelaten van (land)bouwvoertuigen op hun wegen. Met wegbeheerders, VNG, IPO, en UvW, is afgesproken dat zij een “ja, tenzij”-beleid zullen nastreven. Met andere woorden, wegen worden opengesteld voor (land)bouwverkeer en men mag er 40 km/h rijden, tenzij er redenen zijn vanuit het oogpunt van - in ieder geval - verkeersveiligheid om dat niet te doen. De nieuwe wetgeving is een kans om de huidige situatie met (land)bouwverkeer te verbeteren. In deze context komt de steeds terugkerende vraag om (land)bouwverkeer uit dorpskernen te weren en gebruik te laten maken van de provinciale wegen die langs de betreffende dorpskernen zijn gelegen, op tafel. Gedeputeerde Staten hebben daarom besloten om een onderzoek uit te laten voeren naar de (toekomstige) functie van het (land)bouwverkeer op de wegen in de provincie Groningen. De uitkomsten zijn verwerkt in een op 22 juli 2021 opgeleverd rapport "Onderzoek Landbouwverkeer Groningen". Eén van de uitkomsten is dat de Rondweg Winschoten (N367) en de Winschoterweg (N367-N368) tot Blijham (aansluiting N969) kunnen worden opengesteld voor (land)bouwverkeer. Bevoegdheid:Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Groningen. Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.Met het verkeersbesluit worden de navolgende doelstellingen nagestreefd.•- het verzekeren van de veiligheid op de weg;•- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;•- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;•- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.Rondweg Winschoten (N367)De Oostelijke Rondweg Winschoten is gekwalificeerd en ingericht als een gebiedsontsluitingsweg waar 80 km/h is toegestaan. De rondweg is gesloten voor (Land)bouwverkeer. Winschoterweg (N367 - N368) De Winschoterweg gelegen tussen de aansluiting met de rotonde met de Blijhamsterweg en de aansluiting met de provinciale weg N969 te Blijham is gekwalificeerd en ingericht als een gebiedsontsluitingsweg waar 80 km/h is toegestaan. De Winschoterweg is gesloten voor (land)bouwverkeer. (Land)bouwverkeer is hier wel toegestaan op de naastgelegen gemeentelijke parallelweg. Vanuit de gemeenten Oldambt en Westerwolde en de landbouwsector is het verzoek gekomen beide weggedeelten voor (land)bouwverkeer open te stellen. Gelet op de relatief lage snelheid van het overige verkeer, de verkeersintensiteit en de huidige toegestane maximumsnelheid van het (land)bouwverkeer, is de verwachting dat openstelling van de weggedeelten voor het (land)bouwverkeer niet tot problemen zal leiden met betrekking tot de doorstroming en verkeersveiligheid op zowel de Oostelijke Rondweg Winschoten als de Winschoterweg. Door de openstelling neemt het doorgaande landbouwverkeer door Winschoten sterk af, waardoor de verkeersveiligheid voor onder andere fietsende scholieren naar de Campus Winschoten aan de Blijhamsterweg sterk verbeterd.Vanaf Winschoterhoogebrug tot Blijham is een parallelweg aanwezig. Deze wordt veelvuldig door fietsende scholieren uit Blijham, Wedde, Bellingwolde en omgeving gebruikt. Het risico op conflicten tussen landbouwverkeer en fietsverkeer is aanwezig. In overleg met de sector, de gemeenten Westerwolde en Oldambt wordt voorgesteld om het landbouwverkeer van de hoofdrijbaan gebruik te laten maken tot Blijham (tussen rotonde Turfweg en aansluiting N969 bij Blijham). Hierdoor worden extra in- en uitvoegbewegingen van landbouwverkeer op de hoofdrijbaan voorkomen. Het rapport Onderzoek Landbouwverkeer Groningen onderschrijft de voorstellen met onder andere de navolgende bewoordingen. "De doorstroming blijft voldoende gewaarborgd, hinder, verkeersonveiligheid, leefbaarheid en ruimtegebrek in kernen (dorpstraverses) wordt verbeterd, de rondweg Winschoten is een goede alternatieve route voor landbouwverkeer, en er is sprake van vermindering van conflicten (veiligheid) met fietsverkeer (recreatief, scholieren, etc.)". ResultaatAls we deze wegvakken openstellen voor (landbouw)voertuigen wordt overeenkomstig de huidige regelgeving de maximumsnelheid 40 km/h. Er zijn (land)bouwvoertuigen die geen 40 km/h mogen of kunnen rijden omdat de maximumconstructiesnelheid lager ligt. Deze laatste categorie is naar verwachting zeer beperkt in aantal. Exacte cijfers zijn niet bekend omdat er geen registratieplicht bestond voor deze categorie (land)bouwvoertuigen. Het overgrote deel van de (land)bouwvoertuigen zal overeenkomstig de huidige regelgeving 40 km/h mogen rijden. Deze verdeling wordt pas inzichtelijk wanneer alle (land)bouwvoertuigen zijn geregistreerd en een kenteken hebben. Een van de verplichte registratie-items is de maximumconstructiesnelheid van het voertuig. Verwacht wordt dat er steeds minder ‘langzame’ (land)bouwvoertuigen komen waardoor dit onderscheid niet meer gemaakt hoeft te worden. Het kan tot eind 2024 duren voordat alle registratie-plichtige (land)bouwvoertuigen zijn geregistreerd. BeleidsvisiesEr heeft overleg plaatsgevonden met de betrokken beleidsmedewerkers van de provincie Groningen. De beslissingen in dit besluit en de onderbouwing daarvan zijn in afstemming met de huidige beleidsvisies. Met de in ontwikkeling zijnde Wegenvisie, Programma Mobiliteit, en het Beleidsplan Verkeersveiligheid Provinciale Wegen. CommunicatieIn overleg met de afdeling Bestuur, Juridische Zaken, en Communicatie (BJC) zal worden bepaald wat het communicatieniveau is bij de aanvang van de uitvoering van dit besluit. Conform artikel 24 van het BABW is er overleg geweest met de Politie Noord-Nederland, DROS Infra/Verkeersadvies, die bij de brief van 21 december 2021, kenmerk 20211213001712 heeft bericht geen bezwaar tegen het toepassen van de voorgenomen verkeerstekens. Vervolgens is er op grond van artikel 25 van het BABW overleg geweest met de betrokken vertegenwoordigers van de Gemeente Oldambt en de Gemeente Westerwolde. BESLUITOp grond van voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie tot het besluit gekomen de navolgende verkeerstekens te plaatsen overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening van 9 december 2021 genummerd 001.Door uitvoering te geven aan dit besluit door het toevoegen van onderborden (OB55) aan de bestaande RVV borden C9. Hierdoor wordt er een uitzondering gemaakt op het verbod voor de categorie (land)bouwvoertuigen met als doel (land)bouwvoertuigen de mogelijkheid te geven gebruik te maken van de Oostelijke Rondweg Winschoten alsmede de Winschoterweg gelegen tussen de aansluitingen 'rotonde Blijhamsterweg' en de provinciale weg N969 te BlijhamDe verkeerstekens worden geplaatst overeenkomstig de voorschriften van het Uitvoeringsbesluit BABW / RVV 1990.Het besluit treedt in werking nadat de maatregel is gerealiseerd. Naar verwachting in het voorjaar van 2022.
Deel dit artikel met buren en kennissen!
Redactie Nieuwsuitwinschoten.nl
Wij houden je op de hoogte van alle bekendmakingen vanuit de gemeente.
Laatste blogs